הרמוניה מוצלחת בין קידום לעיצוב אתרים

חווית משתמש וקידום אתרים

כמו שהמעצב הגרפי האגדי מילטון גלאסר הצהיר פעם, “מטרת העיצוב היא ליידע ולענג.” עיצוב נהדר התמקד תמיד על אופי ההשפעה על הצופה, והשגת תשומת לב הייתה תמיד תנאי הכרחי לכך. בימינו מעצבים מתמודדים עם כמות גדולה של עומס, ועל מעצבי אתרים במיוחד להתמקד בשיפור כל הדרכים לחידושים. בראשם מנועי החיפוש, באמצעות שימוש בידע ובהתמקדות SEO כמדריך חשוב לעיצוב אתרים טוב. רחוקים מלהיות שני תחומים שונים, לעיצוב אתרים ולקידום אתרים סיבה חשובה להיקשר זה לזה ולהשפיע זה על זה מיידית. מעבר לכך, עקרונות הליבה שעומדים מאחורי אופטימיזציה למנועי חיפוש יכולים ליידע על אלמנטים של עיצוב איתן.

תחומי עניין של עיצוב אתרים טוב וקידום אתרים

מעצב גדול מבקש לעשות מכל מה שמייצרים מוצר שמיש, רלוונטי, משכנע ויפה. המעצב של מנוע החיפוש מקווה לבנות אלגוריתם שיכול לקבוע את כל התכונות הללו אבל בלי לראות את זה.
בעוד העכבישים של גוגל לעולם לא “רואים” את דף האינטרנט כמשתמש קצה, הם מסוגלים יותר ויותר לסרוק ולחזות עיצוב טוב ושמישות מניתוח הקוד עצמו.
אחרי ככלות הכול, המטרה של כל שפת סימון (כגון HTML או CSS) היא לא לחשב את הדברים כשלעצמם, אלא לתת הוראות לדפדפן על האופן שבו יש לעבד אלמנטים על המסך. דפדפן מתרגם קוד זה לצורה גרפית שהמשתמשים יכולים להבין ולפעול עמם, ואילו אלגוריתם חיפוש עוקף את התרגום ומנסה לחזות עד כמה קוד זה יהיה שימושי ורלוונטי.
עיצוב טוב של האתר חייב להתבצע הן עבור המשתמשים והן עבור האלגוריתמים (בשל העובדה שאלגוריתמים אלה קובעים במידה רבה מה יראה המשתמש). למזלם של מעצבי אתרים ואנשי SEO, לשתי השיטות האלו אינטרס מקביל. תחשוב על מנועי החיפוש כמו על טרום סריקה של אתרים שמעוצבים טוב במטרה לשרת רק אתרים אלה עבור משתמש הקצה. בהתייחסות זו, אופטימיזציה למנוע חיפוש לא יכולה להתייחס לעיצוב אתרים טוב לאחר מעשה – זהו תנאי מוקדם.

היררכיה טיפוגרפית וכותרות מדויקות

עיצוב אתרים הוא בהחלט חזותי, אבל זוהי טעות נפוצה בתפישה שויז’ואל מקביל לתמונות. חלק הארי של עיצוב אתרים עוסק בטיפוגרפיה, ואותו הדבר יכול להאמר על העיצוב בכללו.
מעבר לברור מאליו, כגון אפשרויות הגופן או פריסת טבלה, עבור עוסקים בטיפוגרפיה טובה יש חשיבות רבה לפיתוח היררכיה ויזואלית.
היררכיה טיפוגרפית הגיונית, עקבית ועקיבה אינה מרצה רק מבחינה ויזואלית אלא גם הופכת את אינפורמצית הסריקה לקלה יותר. לעיצוב אתרים זה חשוב במיוחד, מכיוון שמשתמשים נהיים חסרי סובלנות יותר ויותר עם תוכן מבוסס טקסט.
מחקר משפיע שנעשה על ידי קבוצת נילסן נורמן הראה כי משתמשים קוראים רק עשרים ושמונה אחוזים של הטקסט בדף, ולעתים קרובות הכמות יורדת עד לעשרים אחוזים. מכיוון שקרוב לוודאי מבקרים תהיה הסבלנות רק לרפרף, נוכחות של מערכת טיפוגרפית ברורה ועקבית תעלה את הסבירות להעברת המסר שלך.
דו”ח הקינגר משתמש בהיררכיה טיפוגרפית כדי להעביר את אותו מספר פעמיים בלי להיות מיותר.
כמו כן, גם אם משתמשים לא קוראים את התוכן שלך מילה במילה אין זה אומר שהם לא חולקים אותו. למעשה, המגמה הרווחת היא לשתף יותר במקרים שבהם דפי אינטרנט מספקים תוכן שנסרק בקלות.
נטייה זו לתוכן שניתן לסריקה בקלות משתקפת באלגוריתמי חיפוש. עכבישים ברשת אינם מתייחסים לכל הטקסט באותה מידה, אלא הם עושים את דרכם במורד “היררכית הכותרת” על ידי שקילת טקסט עם תג “” בכבדות רבה יותר מהתג ”
” וממשיכים עד להעתקת “” בתחתית.
הקמת מערכת טיפוגרפית מתוכננת היטב, ולאחר מכן שיקוף היררכיה זו ב-HTML ו-CSS שלך תבטיח שמנועי החיפוש יעריכו את הטקסט של האתר שלך בצורה הטובה ביותר האפשרית.

זרימת UI / UX ויכולת יצירת אינדקס

מובייל מרקטינגכמעט כל מנועי החיפוש אוספים נתונים כדי ליידע על תוצאות החיפוש שלהם באמצעות סקריפטים המכונים עכבישים או “סורקי אינטרנט”. אלה הם פשוט קטעי קוד המנסים לאסוף מידע על האינטרנט על ידי לחיצה אוטומטית באמצעות קישורים ולאחר מכן לאנדקס כל דף שבו הם נתקלים.
כדי להבין כיצד פועלת אסטרטגיה זו, בדוק את המפה הבאה של ארצות הברית.
זו נראית כמו מפה רגילה, אבל היא לא. מפה זו אוירה באמצעות הדגשת הכבישים בתוך אמריקה בלבד. במבט מקרוב, אתה יכול לראות כי יש כתמים ריקים, אבל על פי רוב המידע מדויק להפתיע.
מה שמתברר הוא כי ישנם מקומות ריכוזיים מסוימים מכיוון שהם נוחים לגישה כמעט מכל אזור קרוב ומקומות אחרים שממוקמים רחוק יותר. האתר הממוצע יהיה דומה לעיר קטנה; ייתכן שיקושר דרך כמה כבישים, או “קישורים”, החל באתרים גדולים יותר, אבל ברובו יעמוד ברשות עצמו.
הסורק של הרשת ייכנס לתוך האתר שלך דרך אחד מהקישורים הראשיים שאותו השגת באמצעות בניית קישורים ואז ימשיך ללחוץ על כל קישורי הסאב-דומיין כדי לקבל את התמונה שמתארת את “העיר”.
עכשיו דמיין את אחד הכבישים האלה כמבוי סתום או כדרך שלא ממשיכה בהתאם לשלט, או כשני כבישים עם אותו שלט. העיר הזאת לא תופיע על המפה כראוי.
מפת הדרכים של אתר האינטרנט שלך חשובה לעכבישים שסורקים שבהם משתמשים מנועי החיפוש כדי לאנדקס את האתר. אם יש קישור שבור או מיותר באתר שלך, או שהסורקים לא יאנדקסו דפים מסוימים או שתיענש בשל מבנה קישורים לקוי.
ככלל, ניווט לוגי המקדם חוויית משתמש טובה יהיה שימושי באותה מידה עבור עכבישים באינטרנט. זהו תחום נוסף שבו SEO מצטלב עם עיצוב אתרים טוב.
בדוגמה הבאה של ארה”ב היום, ברור כיצד הניווט קל ומבנה הקישורים הגיוני התוצאה מבחינת התוכן היא שקל למצוא ולקיים אינטראקציה כמו שקל לאנדקס במנועי החיפוש.

מינימליזם, ניווט חללים וזמן הטענה

יש הבנה משותפת בעיצוב כי העבודה הטובה ביותר מגיעה כאשר אתה לוקח רעיון או נושא ליבה ומפשיט אותו עד לחלקים החיוניים בלבד.
אלה שאינם בקיאים בעיצוב, עשויים לחשוב שעיצוב טוב מבוסס כולו על לעשות משהו “שנראה מגניב” או “פופי”, והאינסטינקט יהיה להוסיף קישוטים, אנימציות ועוד אלמנטים לא חיוניים כדי לבצע הוצאה לפועל של רעיון גרוע.
במציאות, העיצובים הכי מדהימים ובלתי נשכחים הם בדרך כלל המאופקים ביותר. מינימליזם ומעלותיו משתרעים ומשתקפים בחומרה שחברת אפל עיצבה ובעבודות העיצוב היפות של סוכנויות כגון “פנטגרם”.
חלל נגטיבי, בהירות של רעיונות, וחיסול אכזרי של העומס יתבטאו תמיד בדרך הטובה ביותר בעיצובים. עיצוב אתרים נהדר ישקף את כל המעלות האלה, ובכך גם יספק יתרון SEO חיוני: זמני טעינה מהירים יותר.
בעוד שני יתרונות אלה עשויים להיות שונים לחלוטין (אחד רגשי והשני טכני) הם למעשה דומים יותר ממה שהם נראים. הדבר שבאמת יגרום להעלאה מהירה יותר של האתר, כגון כמה שפחות אפשרויות ואלמנטים שעברו אופטימיזציה גבוהה, גם יאפשר יותר מהירות וחוזק מול משתמש הקצה שלך.
אתר “מאש קריאיטיב” משתמש באלמנטים מצומצמים כדי לספק מסר מהיר, נקי ומשכנע.
לא רק שהדף יטען מהר יותר, אלא (אם הוא מתוכנן היטב) גם המסר המיועד יתקבל מהר יותר. מהר יותר גם כן.
הגבלת עצמך לאלמנטים מעטים ככל האפשר לא רק משפר את זמן הטעינה של הדף (שהוא מדד מפתח להצלחת קידום אתרים) אלא גם יחייב את עיצוב הדף לתימצות וליעילות בתהליך.

יופי, שמישות, ומדד יציאה

אומנם יש הרבה יתרונות טכניים וספציפיים של SEO שיכולים להיות מושגים באמצעות דבקות בעקרונות עיצוב טוב, אבל יש גם יתרון אחד מאוד לא מוחשי שעדיין יכול להשפיע באופן דרמטי על קידום אתרך.
היתרון החזק ביותר של עיצוב אתרים טוב הוא בכך שהוא מושך יותר משתמשים ובאופן אופייני מערב אותם לזמן ארוך יותר. במקרה זה טוב אין משמעותו “פלאשי”. “ניו יורק טיימס” הוא דוגמה לאתר יפה ומעוצב היטב מבחינה טכנולוגית.
אומנם לא יפה להקסים, אבל יש משהו מדהים באתר זה. הוא מקשר טונות של מידע באופן ברור והגיוני ומזמין אותך לחקור יותר.
לאתר היררכיה חזקה, ניווט ברור והגיוני, מינימליזם ושימושיות שמספקים חוויה מקיפה וכוללת. עיצוב האתר של ניו יורק טיימס נפלא כל כך מכיוון שהוא לא נראה.
בדרך כלל הסיבה לשיעורי היציאה הגבוהים אינה מפני שהאתר מכוער; לרוב הסיבה היא המורכבות שלא לצורך של עיצוב האתר, חוסר אינטואיטיביות, או ניווט מסובך. הסיבה שמדד יציאה גבוה הוא סימן שלילי משמעותי למנועי חיפוש היא כי על האתר שלך לרצות את מרבית הגולשים אליו.
התמקדות באתרי בנייה שעוקבים אחרי כל העקרונות שציינתי כאן, והם יפים בזכות עצמם, יספק את הגולשים שלך ויציג אותם באופן אופטימלי למנועי חיפוש. במלים אחרות, בין שהקהל שלך הוא צופה אנושי או אלגוריתם חיפוש, הם יחפשו תמיד להתעדכן ולהתרצות.